Encara que en un primer moment ens sembli un concepte trivial, o un invent poc connectat amb la realitat, al anar-hi profunditzant ens adonem que va més enllà d’unes experiències aïllades, i que es pot entendre com una mena de filosofia de vida. És per tant, un coneixement que podem mirar d’integrar per fer les nostres vides més felices.
De la mateixa manera que podem mirar de fluir en la nostra vida personal, també podem estendre aquest tipus d’experiències quan dissenyem o planifiquem activitats o moments que viuran altres persones, tant en l’àmbit professional, com personal.
Feta aquesta reflexió sobre les possibles aplicacions de fluir, passem a veure què tenen en comú aquestes experiències, quins elements fan que es produeixin. Presento a continuació els vuit elements que solen trobar-se en totes aquestes experiències:
1. Assolible: apareix en aquelles tasques que tenim alguna oportunitat d’aconseguir.
2. Mantenim la concentració: cal que siguem capaços de concentrar-nos en el que fem.
3. Objectius clars: tenim al davant una tasca amb metes clares, això promou la concentració.
4. Retroalimentació immediata: la tasca ens ofereix una recompensa en el moment en què la realitzem, també és un element que afavoreix la concentració.
5. Implicació: la persona està tan submergida en l’activitat que s’allunya totalment de les preocupacions i frustracions de la vida quotidiana.
6. Control: la persona té un sentiment de control sobre les seves accions.
7. Autoconsciència: durant la tasca desapareix la consciència sobre la pròpia persona, però al acabar-la la personalitat en surt enfortida.
8. Percepció del temps: s’altera el sentit de la durada del temps, els minuts poden semblar hores o les hores poden semblar minuts.
Aquests trets em fan reflexionar sobre com han de ser les activitats d’aula que dissenyem si volem tenir els alumnes centrats en l’activitat:
· Caldrà que el nivell sigui adequat a les seves capacitats, prou fàcil perquè tots puguin resoldre’n almenys una part, però amb la dificultat suficient perquè hi hagin d’esmerçar tot el seu potencial.
· Amb uns objectius definits i senzills.
· També els ha d’oferir a tots una recompensa (en general ha de ser no material).
· Han de tenir la seguretat de poder controlar la situació, cal familiaritzar-los amb els elements que envolten la tasca.
A simple vista es percep com una tasca de difícil assoliment pel docent, però almenys és important tendir-hi, caminar en aquesta direcció. Podem mirar de fer les explicacions de forma clara i directe, crear unes activitats adaptables a les diferents capacitats i recompensar als alumnes. Si ens imaginem que som a l’altre banda, veurem clarament que aquests elements ens farien canviar la nostra implicació a classe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada